Nieuws

30 Januari 2013:
Theo van Orsouw: "Oudewaal was Duitse kreten aan het uitslaan"

Dit gebeurde toen DD 2 speelde tegen Paul Keres uit Utrecht. We stonden 4-3 voor en dit was de laatste partij. Ik had nog maar 2 min. op de klok zonder increment voor 50 zetten om aan te tonen dat het remise was en uiteindelijk ben ik door mijn vlag "gestampt," althans zo voelde het. Toen ik claimde dat het remise was na afloop, werd ik voor gek verklaard en hoe zeer ik ook aangaf dat ik hierover een schaakdvd heb gezien van Karsten Müller, degene van de Duitse kreten, vandaar de titel, (eindspelspecialist) en dat ik zeker weet dat het remise is, wil ik Jaap van Oosten bedanken van Paul Keres (mijn tegenstander) die het heeft uitgezocht! Ik wilde dit nog even posten om de niet gelovers even een "ik zei het toch" en in de volksmond "lekker puh" toe te wensen. Het is vooral jammer aangezien we hierdoor net de winst en de daarbij behorende matchpunt hebben "verspeeld", gelukkig zitten we niet in een extreme degradatienood, anders was het helemaal zuur geweest. Onderaan uitleg van de stelling.

Vincent Oudewaal



07-10-2012 10:52    Jaap van Oosten
 

Gisteren speelde ik (in de wedstrijd PK 3 - DD 2) tegen Vincent Oudewaal en bereikte een eindspel dame+g-pion tegen dame. Vincent had vol zelfvertrouwen zijn koning naar a1 gedirigeerd, terwijl de pion langzaam naar g7 optrok. Maar hij had een grote achterstand in tijd: ik had nog een half uur, hij nog 2 minuten. En dan gebeurt het onvermijdelijke:


Hij speelde .. Df3+ en explodeerde na Df6+. Volgens hem was het totaal remise en was hij "door zijn vlag gestampt". Na afloop verzekerde Willem van de Fliert mij dat dit eindspel gewonnen is omdat de zwarte koning fout staat. Andere spelers (ook 2200+) waren andere meningen toegedaan; niet veel mensen weten hier wat van af, kennelijk.
 
John Nunn zegt er in "John Nunn's Chess Endings" niet veel over, behalve dat de verdedigende koning òf voor de pion moet, òf naar a1, en dat het eindspel (daar komt het wel op neer) niet te begrijpen is. Dan maar de tablebase erop nageslagen en die is onverbiddelijk: de diagramstand is remise zowel na .. Dc4+ als na .. Dd5+. 

Sorry, Vincent.



Uitleg eindspel

Wat is de logica van de stelling? Wit heeft een pion die op promoveren staat (g7-g8) er is alleen het probleem dat de witte koning geen velden heeft waar hij heen kan lopen om uit de schaakjes te komen, behalve in dit geval h8, als we de witte koning op het ideale veld zetten h8 zijnde, dan hebben we nog een schaakje over, namelijk de h-lijn, kortom zwart kan schaakgeven over de h-lijn, laten we dit dan oplossen met de witte dame op h7 te zetten, nu hebben we de ideale opstelling van wit, we kunnen geen schaak geven over de h-lijn niet over 8ste rij (vanwege dat de pion promoveerd en gelijk schaak opheft). Wat kan zwart nog doen? Penning! Kortom zet de dame op de a1-h8 diagonaal en wit kan nog steeds niet promoveren, ondanks dat er geen schaakjes zijn! Dit alles gaat alleen op als de zwarte koning de tegenovergestelde hoek kan bereiken zijnde a1-a2-b1 of b2. Als de zwarte koning niet binnen dit vierkant is en de pion staat op promoveren, dan is het winst voor wit. 

Vincent Oudewaal