Reglement

Indelingsregels voor de teams in de externe competitie en voor de interne competitie

Leidraad bij de samenstelling van de externe teams is de KNSB-rating (DD 1) en de KNSB-rating en interne clubrating (als die hoger is dan de KNSB-rating) voor de overige teams.

Berekening interne clubrating
  1. Klassieke interne: speler start met KNSB-rating (lijst augustus), programma (Sevilla, round-robin) berekent nieuwe (club)rating, bij 2e helft start speler met clubrating uit 1e helft. Rating volgens programma aan het eind van de 2e helft is de nieuwe clubrating.
  2. Keizer: speler start met  KNSB-rating (lijst augustus), programma (Keizer-systeem) berekent nieuwe clubrating.
  3. Spelers zonder KNSB-rating starten, indien bekend, met hun clubrating of op grond van hun verwachte sterkte.
  4. Spelers die niet actief zijn geweest in de externe competitie of aan ratingtoernooien hebben meegedaan starten in de interne en in de Keizer met hun clubrating.
Klassieke interne
  1. Er wordt gespeeld in gesloten groepen (single round-robin), De partijen worden op donderdag gepland. Verplaatsen van partijen in onderling overleg is altijd mogelijk.
    Start partij: 19. 45,  Speeltempo: Fischer 1½ uur per speler + 30 sec per zet.
  2. De eerste helft van de competitie loopt van september t/m januari. De indeling in parallelgroepen van minimaal negen en maximaal 12 deelnemers per groep vindt plaats volgens de interne clubrating.
  3. In ieder geval plaatsen de bovenste vijf (5) uit de twee hoogste groepen (1A, 1B) zich voor de de kampioensgroep. Bij gelijk eindigen beslist 1) de onderlinge partij 2) de SB-score, 3) de plaats op de interne ranglijst.
  4. Uit de andere groepen promoveren minimaal zoveel spelers om in de tweede helft twee parallelgroepen (1A, 1B) tenminste negen spelers te kunnen samenstellen.
  5. Groepen voor de tweede helft, lopend van februari t/m juni worden verder samengesteld op grond van de interne rating en naar het oordeel van de wedstrijdleider.
  6. De winnaar van de kampioensgroep is clubkampioen.
  7. Bij niet opkomen is de partij reglementair verloren.
  8. Terugtrekken speler: voor de helft van het aantal te spelen partijen; de resultaten komen te vervallen. Zijn er meer dan de helft van de partijen gespeeld, dan blijven de resultaten staan,  niet gespeelde partijen worden verloren verklaard.
  9. Partijen die niet gespeeld zijn voor het verstrijken van de termijn worden reglementair 0-0 (niet gespeeld) of ½-½ verklaard.
  10. Spelers zijn allen verantwoordelijk voor een goed, geregeld en sportief verloop van de competitie.
Keizer
  1. Het keizersysteem is een indelingssysteem.
  2. De Keizer wordt op elke dinsdag gespeeld, aanmelden voor 19.45 is voldoende.
    Speeltempo: Fischer 1½ uur per speler + 30 sec per zet.
  3. Er wordt gespeeld in drie periodes (Bij 48 dinsdagen, 3 periodes van 16 ronden).
  4. In elke periode kan maar eenmaal tegen dezelfde tegenstander gespeeld worden.
  5. Bij niet aanwezig ontvangt men de helft van de eigen waardepunten.
  6. Bij oneven ontvangt men 4/6 van de eigen waardepunten.
  7. In de eindstand per periode dient men minstens zeven partijen gespeeld te hebben.
  8. Voor opname in de totale eindstand dient men minstens 20 partijen gespeeld te hebben. Er zijn twee ranglijsten mogelijk 1) op keizerpunten, 2) op percentage.
Beker

Speeldag: zaterdag, start partij 13.45
Speeltempo: Fischer 1½ uur per speler + 30 sec per zet

  • 1e ronde (én bij een voorronde): Indeling volgens ratinglijst, Zwitsers systeem, de hoogste rating heeft Zwart. Zwart moet winnen om naar de volgende ronde door te gaan, bij remise of natuurlijk bij winst van wit gaat wit door naar de volgende ronde.
  • 2e ronde: Indeling volgens ratinglijst, Zwitsers systeem, de hoogste rating heeft Wit. Wit moet winnen om naar de volgende ronde door te gaan, bij remise of natuurlijk bij winst van zwart gaat zwart door naar de volgende ronde.
  • 3e ronde (en verder): Er wordt geloot om rangorde én kleur. Bij een remise volgt een tweede partij met verwisselde kleur, bij een tweede remise gaat de laagst geplaatste speler door naar de volgende ronde.